Published at 9. november 2017.

Festlig markering af Gilleleje Brugsforenings 125 års jubilæum den 16. november 2017

Torsdag aften den 16. november blev Gilleleje Brugsforenings 125 års jubilæum markeret med en festlig reception i Kulturhavnen.

I dagens anledning var den røde løber fundet frem og til liflige jazztoner blev gæsterne ledt op på Mezzaninen, hvor spisestedet Bolværket bød på på lækre tapas og spanske cavadråber som optakt til aftenens talere. Brugsforeningens næstformand Kim Bach var aftenens veloplagte toastmaster, der forstod at binde talerrækken sammen med en perlerække af anekdoter fra foreningens historie.

Der er unægtelig sket en hel del siden købmand Poul Petersen i 1892 overdrog sin købmandsbutik  på Hovedgaden i Gilleleje til den nystiftede Gilleleje Brugsforening og frem til i dag, indledte første kvinde på podiet, formanden for Gilleleje Brugsforening Lisbet Larsen, der i sin tale takkede de godt 200 medarbejdere for en dygtig og engageret indsats i dagligdagen. Hun understregede samtidig betydningen af, at skabe en god arbejdsplads med en stor spredning såvel køns- som aldersmæssigt – og at skabe en arbejdsplads, der også kan rumme medarbejdere med særlige behov. Det sker heldigvis jævnligt, at foreningens medarbejdere fejrer jubilæum efter at have været ansat i en lang årrække. Blandt aftenens gæster var således en medarbejder, som startede i Gilleleje Brugsforening i 1963 og som fortsat arbejder i SuperBrugsen Gilleleje.

Efter Lisbet fulgte foreningens direktør Lars Corfitzen, der tog tilhørerne en tur tilbage til 1892, hvor Brugsforening Gilleleje blev dannet som én af de selvstændige brugser. På et tidspunkt fandtes der mere end 2.000 frie og selvstændige brugsforeninger – i dag er tallet reduceret til cirka 400, mens resten drives af Coop Danmark. I sin tale lagde Lars ikke skjul på, at Kulturhavnen er foreningens største sats – en kulturel investering, kaldte han den med henvisning til, at den indtil nu ikke har været en god finansiel investering – tværtimod, men at den skaber værdi for byen. Han varslede samtidig, at Gilleleje Brugsforening efter en årrække med fokus på udvikling og innovation i de næste år vil fokusere endnu mere på drift og konsolidering.

Borgmester Kim Valentin tog tråden op og talte om brugsforeningen som en udløber af den gamle andelsbevægelse, der byggede på at kombinere det folkelige og personlige engagement med en bæredygtig handel med dagligvarer og andre fornødenheder. Coop var naturligvis også repræsenteret ved formanden Lasse Bolander, der roste Gilleleje foreningen for at være et forbillede for den moderne andelstanke og en god repræsentant for foreningsdanmark.

Der er ingen tvivl om, at Gilleleje Brugsforening anno 2017 betyder meget for Gilleleje by og hele oplandet på nordkysten – med Hornbæk, som et særligt omdrejningspunkt. Foreningen har forstået at fastholde og udvikle sin position som en innovativ, lokal motor, der bidrager til et levende og attraktivt miljø for fastboende og turister.

Man skulle jo tro, at med et spænd på 125 år, ville der have været mange uddelere i Gilleleje Brugsforening, men sådan er det ikke, fortalte foreningens tidligere formand Lis Hansen. Fra 1893 og frem til i dag har der kun været fem uddelere inklusiv Lars Corfitzen. Man render ikke sådan af pladsen i brugsforeningen. Medlemmerne holder ligeledes fast i brugsforeningen, der i dag har 16.500 medlemmer!

Byrådsmedlem Bo Jul Nielsen leverede en personlig tale om, hvordan det er at leve i en familie, hvor både hustru og børn arbejder i SuperBrugsen. En situation, der i øvrigt sætter ham uden for døren i byrådet, når sager med relation til brugsforeningen er på dagsordenen.

Foreningens advokat Verner Holm fortalte om sit første møde med Gilleleje Brugsforening, og hvordan han havde fået i opdrag at bistå med at udvikle forretningsgange og en regnskabspraksis, der bygger på klarhed og gennemsigtighed.

Og til slut var det Fonden Kulturhavn Gillelejes tur til at hylde aftenens jubilar. I formanden Michelle Runge Christensens fravær var det næstformanden, Vibeke Steen, der overrakte Fondens gave: en flot plakat med et stort TAK ovenover et gruppebillede af Kulturhavnens ansatte og et udsnit af de 200 frivillige, der hver dag sørger for et levende kulturudbud i form af bibliotek, biograffilm, musik, billedkunst, foredrag og aktiviteter for børn og unge.

Alt i alt tegnede talerne et billede af en brugsforening, der i løbet af de 125 år har skabt en ganske unik lokal motor, som i dag præger bybilledet i form af de to Superbrugser i Gilleleje og Hornbæk, FDB-møbler i Gilleleje, Kulturhavn Gilleleje og samtidig markerer sig med mange andre aktiviteter, bl.a. de tre internetbutikker – Økovejen, Klubvin og Bagetid . Et sted hvor man bevidst arbejder på at få ansvarlighed, stabilitet, kvalitet, nytænkning og lokal forankring til at gå op i en højere enhed.