Published at 8. september 2020.

Nyt fra generalforsamlingen den 25. august 2020

Plus på regnskabet, vækst i medlemstallet og nyt bestyrelsesmedlem i Gilleleje Brugsforening.

Positive toner fra Gilleleje Brugsforening, da foreningen på grund af corona-situationen endelig kunne afholde årets generalforsamling. Ulrik Steen Jensen er nyt bestyrelsesmedlem.

Normalt er generalforsamlingen i Gilleleje Brugsforening et tilløbsstykke, der samler over 500 mennesker i Gilleleje Hallen til en festlig forårsaften med sang, musik og fællesspisning. Sådan blev det ikke i år, hvor bestyrelsen i lyset af corona-situationen så sig nødsaget til at udskyde generalforsamlingen til nu.

”Det blev en noget anderledes aften, end det plejer”, fortæller brugsforeningens formand Lisbet Larsen. ”Denne gang holdt vi os strikt til vedtægtens formelle ord om at aflægge regnskab, orientere om foreningens fremtidsplaner og vælge nyt medlem til bestyrelsen. Vi savnede sildemadderne og det store fællesskab, som de mange deltagere normalt fylder Gilleleje Hallen med”. Lisbet Larsen kunne til gengæld glæde sig over et godt årsregnskab med et driftsoverskud på 1,2 mio. kr. og et rekordstort medlemstal på 17.445 medlemmer.

Lisbet Larsen fortsætter: ”Vi er tilfredse med årsregnskabet for 2019. Det er resultat af en målrettet indsats efter et par svære år. I de kommende år forventer vi at fortsætte med at konsolidere vores kerneaktiviteter og styrke det likvide beredskab. Der er ingen tvivl om, at konkurrencen på dagligvaremarkedet fortsat presser supermarkederne. Samtidig har corona-situationen vist, hvor hurtigt tingene kan ændre sig. Heldigvis har vi gode medarbejdere og glade kunder, så vi ser optimistisk på fremtiden”.

Det er især kerneforretningen i form af SuperBrugserne i Gilleleje og Hornbæk, der bidrager til det positive resultat. Samtidig har Brugsforeningen omstruktureret GB Online, så de digitale aktiviteter fremover fokuserer på strategiske partnerskaber inden for indkøb, logistik, platforme til onlinesalg og ledelse.

Også SuperBrugserne i Gilleleje og Hornbæk har det seneste års tid øget sit strategiske samarbejde med lokale producenter. ”Nordsjælland er fyldt med idérige fødevareproducenter, der leverer høj kvalitet til lave priser. I løbet af 2020 øger vi sortimentet endnu mere. Vi ønsker at gøre vejen fra jord til bord så kort som muligt. Dén ambition ændrer coronaen ikke på. Måske tværtimod. Vi mærker en stigende interesse for det nære og den gode kvalitet”, siger direktør Lars Corfitzen.