Published at 10. maj 2019.

Gilleleje Brugsforening A.m.b.a. øger omsætningen til det højeste niveau nogensinde. Lavere afkast end forventet og store IT-omkostninger påvirker dog årets resultat negativt. Medlemstallet er nu oppe på 17.305 og sætter dermed rekord

Alle pressebilleder © Jan Stephan

Igen i år var omkring 500 medlemmer mødt frem til generalforsamlingen i Gilleleje Brugsforening A.m.b.a, der hører til blandt de største Brugsforeninger i landet. Nytænkning, omstillingsparathed og samfundsansvar kendetegner foreningen, der i 127 år har været en del af dagliglivet på Nordkysten. Vivi Kjær fra Gilleleje blev nyvalgt til bestyrelsen, mens der var genvalg til Lisbet Larsen og Henrik Brunstedt. I 2018 gav de mange aktiviteter arbejde til 250 medarbejdere i alderen 15 til 80 år. De fleste er ansat i kerneforretningen, der består af SuperBrugserne i Gilleleje og Hornbæk, samt FDB Møbler Gilleleje.

Uanset det store aktivitetsniveau og en rekordomsætning viser årets resultat et driftsunderskud på 2,4 mio. kr., hvilket er højere end forventet i budgettet. "2018 har været et særdeles udfordrende år for bestyrelsen. Dagligvaremarkedet er i dag presset af konkurrence i et omfang, som vi ikke så for blot fem år siden. Vi er nødt til at investere i fremtidens supermarkeder, hvis vi skal fremtidssikre foreningen. Dette afspejler sig også i regnskabet”, siger bestyrelsesformand Lisbet Larsen.

De seneste fem år har Gilleleje Brugsforening A.m.b.a. stået bag en række nye initiativer, så som møbelbutikken FDB Møbler Gilleleje og byggeriet Kulturhavn Gilleleje, der ud over Kulturhuset også består af lejligheder, kontorer og butikker. I samme periode har Brugsforeningen investeret i nye internetbutikker gennem sit selskab GB Online.

Årets resultat kan derfor ikke tilskrives ét enkelt forhold, men skyldes mange forskellige påvirkninger: ”Ud over det pressede dagligvaremarked har vi stigende omkostninger til Coop, bl.a. som følge af investeringer i et nyt IT-system. Vi giver fortsat driftstilskud til Kulturhavn Gilleleje og endelig har vores digitale selskab GB Online A/S igen i 2018 haft underskud”, forklarer direktør Lars Corfitzen og tilføjer: ”Indkøbsvanerne ændrer sig i disse år. Derfor har vi i 2019 fokus på nye tilbud til kunderne eksempelvis i form af smarte måltidsløsninger og det nye Bestil & Hent-koncept, hvor kunderne kan bestille deres varer online og hente dem i butikken”.

”Omstilling og nye satsninger er nødvendige for at udvikle forretningen, og det skal fortsat være sådan, at når man handler i vores butikker i Gilleleje og Hornbæk, så ved kunderne, at betjening og varesortiment er i topklasse til fornuftige priser”, siger Lisbet Larsen, der roser personalet for altid at sætte den personlige betjening i centrum.

Bestyrelsesformand Lisbet Larsen, mobil: 2085 5570

Direktør Lars Corfitzen, mobil: 4058 1374

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Generalforsamling

Gilleleje Brugsforening A.m.b.a. afholdt sin ordinære generalforsamling i Gilleleje Hallen den 7. maj 2019. Bestyrelsen aflagde sin beretning og orienterede om foreningens fremtidsplaner. På dagsordenen var desuden godkendelse af årsrapport samt valg af medlemmer til bestyrelsen. Årsrapporten blev godkendt af generalforsamlingen.

Bestyrelse

Lisbet Larsen (formand), Kim Bach (næstformand), Jørgen Wulff (sekretær), Susanne Gdaniec (medarbejderrepræsentant), Merete Jul Nielsen (medarbejderrepræsentant), Henrik Brundstedt (bestyrelsesmedlem), Michelle R. Christensen (bestyrelsesmedlem), Carsten Rønne (bestyrelsesmedlem) og nyvalgte Vivi Kjær (bestyrelsesmedlem)

Om Gilleleje Brugsforening A.m.b.a.
Gilleleje Brugsforening A.m.b.a. blev grundlagt i 1892 og har i dag 17.305 medlemmer. Ud over SuperBrugsen Gilleleje, SuperBrugsen Hornbæk, FDB Møbler Gilleleje og OK Benzin Gilleleje driver foreningen også GB Online A/S, der bl.a. står for foreningens internethandel. Foreningen har desuden været bygherre på Kulturhavn Gilleleje og bidrager fortsat til en del af driften.