Published at 26. maj 2020.

Lokale producenter leverer bæredygtigt til SuperBrugserne i Gilleleje og Hornbæk

SuperBrugserne i Gilleleje og Hornbæk udvider antallet af strategiske partnerskaber med lokale fødevareproducenter. Skarpt fokus på madhåndværk af høj kvalitet, kort afstand fra jord til bord og bæredygtig dyrevelfærd er udgangspunktet for et stærkere samarbejde med leverandører af blandt andet frugt, grønt og kød fra området omkring Gilleleje og Hornbæk.

Lokale råvarer af høj kvalitet på Nordkysten

Den nordsjællandske fødevarebranche er i kraftig udvikling. Flere års indsats for at opdyrke fødevarer af høj kvalitet bærer nu frugt i form af flere faste samarbejdsaftaler med passionerede landmænd, gartnere, fiskere, chokolade- og isproducenter og andre madhåndværkere.

”Vi udvider nu vores sortiment af lokalt producerede fødevarer i topkvalitet med det formål at gøre vejen fra jord til bord kortere og mere bæredygtig. Det er en særlig pointe for en forening som vores at levere fødevarer produceret her i området til vores kunder. Dels har Gilleleje Brugsforening været en naturlig del af dagliglivet på Nordkysten i 128 år, dels har antallet af lokale leverandører ikke været højere i mange år.
Alt dette giver os et særligt ansvar for at give plads til lokale, engagerede leverandører, der gør sig umage for at levere kvalitet”, siger direktør i Gilleleje Brugsforening Lars Corfitzen.

Lars Corfitzen understreger, at der også er stor livskvalitet forbundet med at styrke samarbejdet medlokale leverandører: ”Sammen med disse entusiastiske og engagerede producenter kan vi løfte fødevarekvaliteten, både når det gælder råvarer og forarbejdede varer. I denne svære tid er det endda ekstra vigtigt, at vi støtter vores lokale producenter. De er en vigtig del af det nære fællesskab, de skaber arbejdspladser, og er med til at give Nordkysten sin unikke identitet”, mener han. Derfor har Gilleleje Brugsforening nu også meldt sig ind i foreningen Smag på Nordsjælland, hvis vision er at øge kendskabet til Nordsjælland som et område med unikke madoplevelser og et tæt samarbejde mellem landmænd, madhåndværkere og madformidlere.

Følg med på Facebook og Instagram

SuperBrugsen Gilleleje og SuperBrugsen Hornbæk lægger jævnligt nye opdateringer på Facebook og Instagram. Her kan man også læse nyt om leveringer fra de mange lokale leverandører.

Download fotos på Gilleleje Brugsforenings hjemmeside

Foto kan frit anvendes i forbindelse med omtale af ovenstående og ved angivelse af ©Gilleleje Brugsforening. Find dem på http://www.gillelejebrugsforening.dk/medlemsinformation/.

Direktør Lars Corfitzen, mobil: 4058 1374

Fakta – eksempler på leverandører til SuperBrugserne i Gilleleje og Hornbæk

Bosoyregård ved Græsted, hvor Brian og Susanne Larsen driver bæredygtigt landbrug på friland. Gården er hjemsted for fritgående høns og kyllinger, grise og kvæg. Ud over øko-æg er familien leveringdygtig i blandt andet kartofler og jordbær. I sommersæsonen sælger SuperBrugsen over 3 tons af gårdens kartofler om måneden, og jordbærerne er knap båret ud af gårdbilen på p-pladsen foran butikken, før de er revet væk. Fra august vil gården levere kød fra deres fritgående gillelejegris.

Fiskernes Filetfabrik i Gilleleje står bag den populære gourmetsild Gilleleje Silden, der smager helt fantastisk af ren kvalitet. Silden bliver fanget af 3 Gilleleje kuttere i Kattegat og i den vestlige del af Østersøen, hvorefter den landes på havnen i Gilleleje. Filetfabrikken har 9 ansatte og drives i fællesskab af Benny Jegind Christensen og hans søn Søren Jegind Christensen. Mere lokalt bliver det ikke!

Kollerødgård ved Smidstrup leverer en skøn hjemmelavet is produceret på basis af mælk fra egne køer og med frugter fra egen have. Mælken pasteuriseres, men homogeniseres ikke, hvilket er med til at give isen sin dejlige runde smag. Gitte Vestergaard står selv bag isproduktionen, og hun bruger rigtig meget frugt i sin is. Frugten varierer med sæsonen, men i årets løb vil man typisk kunne smage is med rabarber, hindbær, chokolade, vanilje og jordbær.

Stubbeløsegård i Gilleleje, hvor den entusiastiske familie Thomasen leverer smagfuldt kød til slagtermestrene i SuperBrugsen i Gilleleje og Hornbæk flere gange om året. Cirka fem kilometer fra Gilleleje går ungkalvene på engene ved Søborg Sø hele sommeren, og om vinteren holder de til i flytbare staldhuse med adgang til græsarealer. Familien går meget op i dyrevelfærd og i at sikre kalvene et ustresset dyreliv. Derfor er det også vigtigt for dem, at selve aflivningen foregår på gården.

Andre lokale leverandører til SuperBrugserne i Gilleleje og Hornbæk

Gartneriet Klostergården i Skævinge leverer masser af krydderurter året rundt.

Guldagergård i Helsinge leverer smagfulde, friske ærter hver morgen i sæsonen.

Hyggekompagniet i Hornbæk leverer drikkeklar, økologisk gløgg i sæsonen.

Hyldehuset i Hornbæk leverer forskellige typer honning – blandt andet den lyse majhonning og den mørkegule junihonning.

Jota Chokoladefabrik i Gilleleje leverer håndlavet chokolade så som flødeboller, petit four og dessertchokolade.

Nordsjællands Fællesmølleri kværner mel fra lokale gårde i Nordsjælland. På hver pose kan man læse, hvilke gård, kornet kommer fra.

Rokkedyssegaard ved Kirke-Værløse leverer jordbær og hindbær i sæsonen – og resten af året er man leveringsdygtig i frosne bær.